Allmänna villkor

Senast uppdaterat 20 november 2023.


ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT

Stockholm Fix Pro Solutions AB, org. nr. 559418-4508 (”Stockholm Fix Pro Solutions AB") tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom exempelvis flytthjälp ,städning, fönsterputs, trädgårdsarbete, hantverkarshjälp ("Tjänsterna").

Dessa allmänna villkor gäller mellan Stockholm Fix Pro Solutions AB och en fysisk/ juridisk person ("Kunden") som beställer en eller flera av Tjänsterna från Stockholm Fix Pro Solutions AB. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via Stockholm Fix Pro Solutions AB hemsida, via mejl eller per telefon. Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan Stockholm Fix Pro Solutions AB och Kunden som reglerar villkoren för Stockholm Fix Pro Solutions AB tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden ("Avtalet"). För det fall det skulle förekomma motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) ska beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) äga företräde framför dessa allmänna villkor.

1. Stockholm Fix Pro Solutions AB Tjänster

1.1 Kunden beställer Tjänsterna vid enstaka tillfällen enligt gällande prislista, eller som ett abonnemang med fast månadsavgift, enligt vad som framgår av Avtalet.

1.2 Stockholm Fix Pro Solutions AB särskilda villkor för bokning av en/flera våra tjänster:

  • ”Kunden” accepterar krav att informera Stockholm Fix Pro Solutions AB om husdjur hemma. Detta är ett krav på grund av säkerställa att personal som kommer på bokat uppdrag är inte allergisk.

  • Läs noga alla check listor vad ingår eller inte innan du bokar ett städuppdrag eller flyttjänst och läs Obligatoriska Villkor och Packtips innan ni bokar flyttjänsten.

  • Minimum antal timmar i alla hemstädningar/visningsstädningar/flyttstädningar är 2 timmar.

1.3 Betalning privatpersoner Vi bokning av alla tjänster ( flytthjälp, visningsstädning, flyttstädning , hantverkarshjälp ) fakturerar vi efter uppdraget är utfört och från detta datumet gäller 10 dagar betalningstid. Efter utebliven betalning tillkommer en påminnelse avgift 60 kronor och dröjsmålsräntan enligt räntelagen.

Abonnemangsbetalningar
Alla våra kunder som har ett abonnemang på våra tjänster betalar sin fakturan varje 10:e i månaden för föregående månad. Efter utebliven betalning tillkommer en påminnelse avgift 60 kronor och en dröjsmålsräntan enligt räntelagen. Fakturan kommer som en pdf e-postfaktura till den mejladress du angett. För att underlätta betalningen, ni kan välja att betala också med Swish nummer som finns på fakturan.

1.4 Stockholm Fix Pro Solutions AB har rätt att göra en kreditupplysning på både fysiska och juridiska personer.

2. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR VISSA AV TJÄNSTERNA ”Flytthjälp”

2.1 Flytt Vid flytt av bohag gäller BOHAG 2010 – Allmänna flyttbestämmelser för konsumenter ("Bohag 2010") och KONTOR 2003 (” Kontor 2003”) i dess helhet istället för dessa allmänna villkor med undantag för punkten 17 i Bohag 2010 som ersätts av punkten 18 i dessa allmänna villkor.

2.2 Vid bokat flyttuppdrag med Stockholm Fix Pro Solutions AB gäller särskilda villkor som kunden accepterar vid bokat flyttuppdrag. Dessa Villkor och packtips tydligt informerar ” Kunde ”vilka regler ska ”Kunden ”följa vid packning av deras bohag när Kunden bokar bara flytthjälp utan packhjälp som extra tilläggstjänst hos Stockholm Fix Pro Solutions AB. Obligatoriska villkor och packtips från Stockholm Fix Pro Solutions AB man kan läsa också här i allmänna villkor :

 

Villkor & Packtips

Obligatorisk villkor inför din flytt

Stockholm Fix Pro Solutions AB Villkor och Packtips Flyttlådor

* Du behöver alltid packa i kraftiga flyttkartonger försedda med handtag. Flyttlådorna skall max väga 20 kg styck.
* Glas och porslin packas med bubbelplast, silkespapper eller tidningspapper runt om samt läggs i botten av flyttlådan.

* Märk lådorna på kortsidorna.

Öppna flyttlådor används för saker som:

* Mindre tavlor
* Mindre krukväxter
* Bordslampor
* Taklampor
* Använd bubbelplast eller motsvarande för extra skydd.

Emballering med bubbelplast och/eller wellpapp:

• Skydda möbler med överdrag till sängar och soffor ( använd bubbelplast och sträckfilm för möbler )

* Platta paket som TV, tavlor och hyllplan
* Skrymmande saker som modellskepp, krukor, instrument
* Allt som inte är möbler och inte får plats i flyttlådor behöver emballeras
* Gardinstänger och andra långa saker (trädgårdsverktyg exempelvis) tejpas ihop till en bunt

Delvis packning hjälp som extra tjänst

Vi kan hjälpa er att skydda bara möbler med emballering, bubbelplast, överdrag till sängar och soffor ( använd bubbelplast och sträckfilm för möbler ). Det tar tid att skydda din möbler som är inte inräknat i flytthjälp. Om ni vill lägga detta tjänst , informera oss vid bokning och planerar vi detta som extra tid som tillkommer och det gäller 249:-/ tim inkl.moms och efter rutavdrag per person.

Om ni vill att vi beställer detta packmaterial just för din flytt, tillkommer kostnader för materialet ( material ingår ej i rutavdraget )

Kristallkrona och större taklampor

* Kristallkronor och större ömtåliga taklampor packas in i ”kronlådor”. Uppge diametermått till oss så vi kan hjälpa dig och beställa speciell kristallkrona för dessa. Kostnaden för detta tillkommer.

Packning i kraftiga 160l. soppåsar

* Kläder, lakan och andra mjuka saker.
* För kläder på galge dras en soppåse på underifrån, tejpa ihop påsen med krokarna. Dessa kan sedan hängas rakt in i garderoberna

Bokhyllor och möbler

• Överdrag till sängar och soffor ( använd bubbelplast och sträckfilm för möbler )
* Lösa hyllplan emballeras och tejpas ihop i buntar.
*Piggarna som hyllplanen vilar på läggs i en fryspåse som tejpas ihop med möbeln. * Utdragslådor och dörrar plastar ni med plastfilm.

Demontering och monteringsarbeten

* Demonteringsarbeten görs inför flytt. Det vanligaste är olika typer av sängar och soffor samt sektionsbokhyllor som sitter skruvade ihop där man behöver verktyg för att ta isär.

Brandfarligt & farliga ämnen

*Enligt försäkringsbolaget, brandsläckare & övriga farliga ämnen tar vi inte med, dessa flyttas av kunden själv.

*Gräsklippare och maskiner skall vara tömda på bränsle.

*Flytt av Vappenskåp

Vi följer riktlinjer enligt Polisen vapen reglerna Mer om detta hittar du här : https://polisen.se/tjanster-tillstand/vapen-regler-och-tillstand/forvaring-och-transport-av-vapen/

Vad vi på Stockholm Fix Pro Solutions AB förväntar oss av dig som kund när vi kommer på flyttdagen:

* Vi börjar alltid med att lasta in flyttlådor först, se till att flyttlådorna är lätt tillgängliga och inte står utspritt överallt.
* Allt som får plats i flyttlådor skall vara i flyttlådor. Det är för att vi ska kunna få med oss allt och hålla vår planering.

* Vi hänvisar till Stockholm Fix Pro Solutions AB Packtips i första hand, annars är du välkommen att ringa oss om du har några frågor.

* Bohag som inte packats enligt Packtips behåller Stockholm Fix Pro Solutions AB sig rätten att lämna kvar eftersom vi bedömer att det finns risk för skador.

Villkor, försäkring och avbokning

Packtips är ett försäkringskrav. När du anlitar Stockholm Fix Pro Solutions AB för hjälp med nedpackning och förberedelser ligger ansvaret hos Stockholm Fix Pro Solutions AB att packa och emballera ditt bohag inför flytt. Bokar du endast flytthjälp ligger ansvaret hos dig som kund att packa ner och förbereda enligt Stockholm Fix Pro Solutions AB Packtips.

När du bokar din flytt med Stockholm Fix Pro Solutions AB godkänner du villkoren för avbokning och ombokning som vi följer enligt Bohag 2010 för privata personer samt Kontor 2003 för företag med allmänna flyttbestämmelser för konsument som flyttbranschen har gjort tillsammans med Konsumentverket.

Mer om detta du kan läsa här: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/ produkter-och-tjanster/boende-och-hantverkstjanster/bo-2010-09-sveriges_akeriforetag- och-sveriges-mobeltransportorers-forbund-konsumentverket.pdf

2.3 Trygghet och säkerhet vid bokat flytthjälp med Stockholm Fix Pro Solutions AB

Trygghet och Säkerhet

*När du boka flytt hos oss du kan känna sig trygg. Vi har Transporttillstånd som är ett krav för att företaget ska kunna utföra flyttjänster. Mer om detta på Transportstyrelsen webbplats.
Ange Stockholm Fix Pro Solutions AB organisationsnummer 559418-4508 https://tillstkoll.transportstyrelsen.se/Trafiktillstand/

*Vi följer särskilda regler som heter Bohag 2010
*Vi följer särskilda regler som heter Kontor 2003
*Vi har Ansvarsförsäkring via Trygg Hansa som inkluderar Transportörsansvarsförsäkring om olyckan skulle komma fram
*Transport försäkring via Lansförsäkring

2.4 Obligatorisk villkor vid bokning av flyttstädning med Stockholm Fix Pro Solutions AB

Att göra inför flyttstädning extra viktigt :

*  Kom ihåg att stänga av kyl/frys och glöm inte att tömma kylen
*  Vi uppskattar att ni kan dra ut vitvaror som kyl, frys, spis, tvättmaskin och torktumlare på

grund av arbetsmiljöskäl och på grund av detta ingår inte i flyttstädningen
*  Vi rengör ej persienner se till att ni gör detta inför flyttstädning
*  Se till att bostaden är tömd på möbler
*  Tänk att biytor som garage, förråd inte i flyttstädning men du kan boka det som tillägg till

din flyttstädning
*  Tänk att ugnsplåtar ingår inte i flyttstädning men du kan boka det som tillägg
*  Rutorna på en inglasad balkong ingår inte i flyttstädning men du kan boka detta tjänsten

som tillägg
*  Du som kund ansvarar för demontering av badkarsfront

2.5 Kvalitetsgaranti – Besiktning vid flyttstädning
När du anlitar Stockholm Fix Pro Solutions AB för din flyttstädning garanterar vi att du blir helt nöjd med vårt jobb och ni har 5 dagar nöjd kundgaranti. Önskar du besikta städningen med oss så sker det på städdagen när vi är klara. Tid för besiktning avtalar du normalt med vår arbetsledare på plats eller med vår kundtjänst. Städningen besiktas av dig som bokat uppdraget vilket oftast är säljaren.

Om du mot förmodan inte är nöjd med vårt arbete eller ifall vi missat något så åtgärdar vi det oftast direkt på plats. Alternativt så kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle och åtgärdar det. Vårt enda krav är att du gör din reklamation inom 48 timmar efter utförd flyttstädning. Därefter ses städningen som avklarad.

3. Stockholm Fix Pro Solutions AB ÅTAGANDEN
3.1 Stockholm Fix Pro Solutions AB ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Stockholm Fix Pro Solutions AB innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna på basis av kund inlämnad information.

3.2 Om det särskilt avtalats att viss angiven personal ska utföra Tjänsterna kommer Stockholm Fix Pro Solutions AB göra sitt bästa för att åstadkomma detta. Vid sjukdom eller annan frånvaro har Stockholm Fix Pro Solutions AB emellertid rätt att ersätta sådan angiven personal med annan personal.

3.3 Stockholm Fix Pro Solutions AB har rätt att anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. Stockholm Fix Pro Solutions AB ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer såsom för sig själv.

4. KUNDENS ÅTAGANDEN
4.1 Kunden ska tillse att Stockholm Fix Pro Solutions AB får tillträde till de utrymmen, samt tillgång den utrustning och det material som krävs för att Stockholm Fix Pro Solutions AB ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Det kan exempelvis röra sig om att Kunden ska tillhandahålla städutrustning (såsom dammsugare med munstycken, städmaterial), nycklar och portkod, samt information om hur Stockholm Fix Pro Solutions AB får tillgång till den yta där Tjänsterna ska utföras. Om Stockholm Fix Pro Solutions AB enligt Avtalet ska tillhandahålla utrustning eller material har Stockholm Fix Pro Solutions AB rätt att debitera detta särskilt.

4.2 Kunden ska löpande informera och samråda med Stockholm Fix Pro Solutions AB personal om förhållanden som Stockholm Fix Pro Solutions AB kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Kunden ska särskilt informera om förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras samt om befintliga ledningar och materialval i Kundens bostad som kan ha betydelse för Stockholm Fix Pro Solutions AB utförande av Tjänsterna.

4.3 Kunden är ansvarig för att informationen enligt punkten 4.2 hålls uppdaterad under hela avtalsperioden.

4.4 Kunden är skyldig att i samband med Avtalets upphörande hämta upp och kvittera ut nycklar som lämnats till Stockholm Fix Pro Solutions AB på Stockholm Fix Pro Solutions AB kontor. Om Kunden inte hämtat ut sina nycklar inom en (1) månad har Stockholm Fix Pro Solutions AB har rätt att förstöra nycklar. Stockholm Fix Pro Solutions AB kan på Kundens skriftliga begäran, skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk och Stockholm Fix Pro Solutions AB bär inget ansvar i samband med detta. Stockholm Fix Pro Solutions AB har rätt att debitera kunden för att skicka nycklar med rekommenderat brev för frakt kostnader och med 1 timme extra kostnad 500 kronor för att personalen ska skicka/lämna nyckeln till kunden. Kostnaden enligt punkt 4.4 berättigar inte till RUT-avdrag.

4.5 Kunden ska tillse att Stockholm Fix Pro Solutions AB personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

5. Stockholm Fix Pro Solutions AB RÄTT ATT NEKA TJÄNSTER
5.1 Stockholm Fix Pro Solutions AB har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Stockholm Fix Pro Solutions AB personal, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Stockholm Fix Pro Solutions AB personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att Stockholm Fix Pro Solutions AB bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

6. OM- OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER
6.1 Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts. Avser avbokningen en Tjänst som omfattas av ett abonnemang, sparas det outnyttjade Tjänstetillfället i Kundens timbank, enligt punkten 7 nedan.

6.2 Sker ombokning senare än fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 12,5 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

6.3 Sker avbokning senare än fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 25 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

6.4 Kostnaden vid om- och avbokning enligt punkt 6.1 berättigar inte till RUT-avdrag.

7. TIMBANK

7.1 Om Kunden väljer att avboka utförandet av en Tjänst som omfattas av ett abonnemang sparas det antal timmar som motsvarar det outnyttjade Tjänstetillfället i en timbank som Kunden kan välja att använda vid ett senare tillfälle.

7.2 Om inte annat särskilt överenskommits, kan Kunden maximalt spara det antal timmar som motsvarar tre (3) Tjänstetillfällen, enligt Kundens abonnemang, i timbanken. Överskjutande tid kommer att debiteras Kunden.

7.3 Stockholm Fix Pro Solutions AB förbehåller sig rätten att radera sådana timmar i timbanken som inte utnyttjats inom ett (1) år från det att Tjänstetillfället avbokades.

7.4 Kunden har möjlighet att vet timbanksaldo via mejl som och detta information uppdateras i deras kundprofil.

8. ÅNGERRÄTT
8.1 Om Avtalet tecknats med Kunden på distans har Kunden ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från Avtalets ingående.

8.2 Om Kunden utövar ångerrätten har Stockholm Fix Pro Solutions AB rätt till en proportionell andel av det avtalade priset för de Tjänster som utförts tiden innan Kunden gav meddelande om utövande av ångerrätten.

8.3 Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska Stockholm Fix Pro Solutions AB underrättas om detta via e-post till info@fixprosolutions.se

9. PRISER OCH AVGIFTER
9.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris avtalats, av Stockholm Fix Pro Solutions AB från tid till annan gällande prislista. Om annat inte särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt och utan eventuellt RUT-avdrag.

9.2 Stockholm Fix Pro Solutions AB har rätt att debitera Kunden en serviceavgift som motsvarar Stockholm Fix Pro Solutions AB kostnader för städmedel material och utrustning samt RUT-administration.

9.3 Stockholm Fix Pro Solutions AB har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i Stockholm Fix Pro Solutions AB kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av Stockholm Fix Pro Solutions AB meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

9.4 Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om Stockholm Fix Pro Solutions AB vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har Stockholm Fix Pro Solutions AB rätt att debitera Kunden för utfört merarbete.

9.5 Stockholm Fix Pro Solutions AB har även rätt att fakturera Kunden en reseavgift om Kundens bostad/lokal inte går att nå med kommunala färdmedel och/eller om avståndet mellan Kundens bostad/lokal och Stockholm Fix Pro Solutions AB kontor är mer än trettio (30) km.

10. RUTAVDRAG
10.1 Kunden kan utnyttja RUT-avdrag avseende Tjänsterna, om och i den mån RUT- avdrag är tillämpligt. Stockholm Fix Pro Solutions AB följer i denna del de lagar och regler för RUT-avdrag som är tillämpliga från tid till annan.

10.2 Kunden ska informera Stockholm Fix Pro Solutions AB om Kunden avser att utnyttja RUT-avdrag.

10.3 Om Skatteverket av någon anledning inte beviljar utbetalning av begärt belopp, har Stockholm Fix Pro Solutions AB rätt att debitera Kunden motsvarande belopp. För mer information om RUT-avdrag, se www.skatteverket.se.

11. BETALNING OCH FRYSNING AV ABONNEMANG
11.1 Utförda Tjänster faktureras månadsvis i efterskott och betalning ska ske på i fakturan angivet förfallodatum varje 10:e i månaden.

11.2 Vid utebliven betalning har Stockholm Fix Pro Solutions AB rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.

11.3 Vid Kundens dröjsmål med betalning har Stockholm Fix Pro Solutions AB rätt att omedelbart avbryta utförandet av Tjänsterna och leverans av produkter (om tillämpligt), eller frysa Tjänsterna. Frysning av Tjänsterna innebär att inbokade Tjänstetillfällen tas bort och att nya Tjänstetillfällen inte kan bokas in av Kunden förrän Kunden till fullo betalat förfallna belopp till Stockholm Fix Pro Solutions AB.

11.4 Eventuella invändningar från Kunden mot fakturan ska göras senast samma dag som fakturans förfallodag.

12. FÖRSÄKRING
12.1 Stockholm Fix Pro Solutions AB ska under avtalsperioden inneha en ansvarsförsäkring som är lämplig i förhållande till Tjänsterna som omfattas av Avtalet. Stockholm Fix Pro Solutions AB försäkring omfattar inte skador orsakade av Kunden.

12.2 Kunden bör under avtalsperioden inneha en hemförsäkring som omfattar de utrymmen där Tjänsterna ska utföras.

13. UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST
13.1 Om Stockholm Fix Pro Solutions AB inte utför en Tjänst och det inte beror på omständigheter hänförliga till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella Tjänsten.

13.2 Vid fel eller brist i Stockholm Fix Pro Solutions AB utförande av en Tjänst ska Stockholm Fix Pro Solutions AB ges möjlighet att avhjälpa felet/bristen. Om felet/bristen inte kan avhjälpas, eller om felet/bristen kvarstår efter Stockholm Fix Pro Solutions AB försök till avhjälpande, har Kunden rätt till prisavdrag. Kunden har dock inte rätt till prisavdrag om Kunden inte givit Stockholm Fix Pro Solutions AB tillfälle att försöka avhjälpa felet.

13.3 Ersättning för skador på egendom som uppstår vid Stockholm Fix Pro Solutions AB utförande av en Tjänst utgår endast om Kunden kan visa att Stockholm Fix Pro Solutions AB orsakat den påstådda skadan.

13.4 Kunden ska reklamera fel eller brist avseende en utförd Tjänst till Stockholm Fix Pro Solutions AB inom skälig tid från det att Kunden märkt, eller borde ha märkt, felet/bristen.

13.5 Om Kunden önskar reklamera en Tjänst ska Stockholm Fix Pro Solutions AB underrättas om detta via e-post till : info@fixprosolutions.se Kunden ska använda av Stockholm Fix Pro Solutions AB anvisat formulär eller följa andra av Stockholm Fix Pro Solutions AB givna instruktioner för reklamation och inkomma med sådant underlag (exempelvis bilder och information) som efterfrågas i formuläret.

14. ANSVARSBEGRÄNSNING
14.1 Stockholm Fix Pro Solutions AB ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i Stockholm Fix Pro Solutions AB utförande av Tjänsterna. Stockholm Fix Pro Solutions AB ansvarar därmed aldrig för indirekta skador såsom exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning, eller annan indirekt skada eller följdskada.
ALLA TEXTER

14.2 Stockholm Fix Pro Solutions AB totala ansvar för skador som uppstår under Avtalet ska för varje kalenderår vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).

14.3 Ansvarsbegränsningen i punkterna 14.1 och 14.2 gäller inte för skador som uppstår i form av personskador eller om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger på Stockholm Fix Pro Solutions AB sida eller annars följer av tvingande lag.

14.4 Stockholm Fix Pro Solutions AB ersätter inte skador som uppkommit på grund av (i) att Kunden uppgivit felaktig, eller underlåtit att uppge, information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkten 4.2 ovan, eller (ii) att lösa och fasta inventarier hos Kunden inte är korrekt monterade. Stockholm Fix Pro Solutions AB ersätter inte heller förslitningsskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster som uppkommer vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna.

14.5 Om Kunden på grund av oaktsamhet eller försummelse varit medvållande till den skada som uppstått, ska Stockholm Fix Pro Solutions AB ansvar jämkas i förhållande till omfattningen av Kundens medvållande.

15. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
15.1 Utan bindningstid om inte annat framgår av Avtalet gäller det tillsvidare från och med det undertecknandet och kan sägas upp när som helst av endera parten med iakttagande av en (1) månads uppsägningstid.

15.2 För Tjänster som omfattas av ett abonnemang gäller att om uppsägning sker före den 15:e i en månad, upphör Avtalet att gälla den sista dagen i innevarande månad. Om uppsägning sker den 15:e eller senare upphör Avtalet att gälla den sista dagen efterföljande månad.

15.3 Kunden måste betala för samtliga Tjänster som har utnyttjats och Kunden har efter Avtalets upphörande två (2) månader på sig att använda de timmar som finns sparade i Kundens timbank enligt punkten 7.1 ovan.

15.4 Om någon av parterna väsentligen bryter mot bestämmelserna i Avtalet och inte vidtar rättelse inom tio (10) dagar efter mottagandet av en skriftlig begäran, har den andra parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.

16. PERSONUPPGIFTER
16.1 Stockholm Fix Pro Solutions AB behandlar personuppgifter hänförliga till Kunden och i vissa fall Kundens närstående i samband med Tjänsternas utförande.

17. ÖVRIGT
17.1 Kunden har inte rätt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan. Stockholm Fix Pro Solutions AB har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan, under förutsättning att Kunden skriftligen meddelas om detta.

17.2 Dessa allmänna villkor kan från tid till annan komma att ändras av Stockholm Fix Pro Solutions AB. Justeringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar de justerade villkoren ska Kunden ha rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.
18. TVIST OCH LAGVAL

18.1 Om tvist uppstår och parterna inte kan lösa denna på egen hand har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden med adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.

18.2 Svensk rätt ska tillämpas på Avtalet.

18.3 Tvist med anledning av Avtalet ska avgöras av Stockholms tingsrätt. Kunden har dock rätt att väcka talan vid rätten i den ort där Kunden har sin hemvist i enlighet med 10 kap. 8a § rättegångsbalken.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.